Maak een KILLER LinkedIn-profiel

en vermijd 18 veel voorkomende fouten

Artikelen

Lees hier de artikelen waarnaar verwezen wordt in het boek.

Voelt u ook wel eens de drang om nieuwe pennen te kopen en de eerste bladzijde open te slaan van een vers nieuw notitieblok? Dan bent u niet de enige. Of u nu twee of twintig jaar geleden uw diploma heeft gehaald, september voelt altijd als het begin van het nieuwe schooljaar.

Voor werkzoekenden kan dit begin inspirerend werken en nieuwe energie geven aan de zoektocht. De herfst is een geschikte periode om opnieuw contacten te leggen met klas- en studiegenoten of met de alumni-community van uw studie. Waarschijnlijk voelen zij dezelfde nostalgie.

Een paar tips om (opnieuw) contacten te leggen:

  • 1. Word lid van uw alumni-community. De eerste belangrijkste stap is om lid te worden van de alumnigroep van uw studie. Bijna alle studies hebben wel zo’n groep, zelfs middelbare scholen. Ga naar de zoekmachine voor Groepen en zoek de namen op van uw onderwijsinstituten. Soms hebben scholen/studies meerdere groepen, word vooral lid van de groepen waar u graag bij zou willen horen.

    Als u eenmaal lid bent, kunt u de activiteiten en posts van leden bekijken en vacatures bekijken voor netwerkmogelijkheden. Zo is het bijvoorbeeld een goed idee om mee te doen aan discussies over uw vakgebied, om commentaar te leveren op een artikel dat iemand heeft geplaatst of introduceer uzelf bij de groepsbeheerder. Deze vertegenwoordigt vaak de alumnigroep en heeft wellicht een interessant netwerk.

    U kunt ook zelf een gesprek starten, wellicht door een artikel te plaatsen met een paar opmerkingen erbij of door een vraag te stellen die bestemd is voor de groepsleden. Of stel uzelf voor: “Beste alumni, ik ben nieuw in deze groep en zie uit naar allerlei nieuwe interessante contacten. Ik ben op zoek naar werk in de grafische vormgeving en wil graag contact leggen met andere werkzoekenden of mensen uit de designwereld. Uiteraard help ik ook graag anderen verder!”

    LinkedIn geeft u ook nog eens toestemming om berichten of contactverzoeken te versturen naar leden van dezelfde groep (als deze persoon ervoor gekozen heeft om deze berichten te accepteren), waardoor u relaties kunt opbouwen met individuele groepsleden.

  • 2. Gebruik de alumni-tool. Vervolgens gaat u naar LinkedIn Alumni een tool die u voorziet van informatie over waar uw klas- en studiegenoten nu werken, wat ze doen en waar ze wonen. De tool filtert uw studiejaren via uw eigen profiel en laat zien welke klasgenoten in dezelfde periode opleidingen volgden. Voor een bredere zoektocht kunt u ook extra afstudeerjaren invullen.

    U kunt in grote lijnen bekijken waar mensen werken en wonen, en vervolgens kunt u de resultaten toespitsen volgens uw eigen doelstellingen. Stel dat u een baan zoekt in de PR bij een universiteit of non-profitorganisatie in Amsterdam. Met behulp van deze tool kunt u uw grote alumni-netwerk beperken tot personen die in Amsterdam wonen en in de PR werken.

    Bent u van plan te verhuizen naar het noorden? Start dan een nieuwe zoekopdracht en klik op de regio onder ‘Waar ze wonen’ en alle gegevens worden aangepast naar de alumni die in dat gebied wonen. Wanneer u aan meer dan één opleiding heeft gestudeerd, kunt u ‘verander instituut’ gebruiken bovenaan de pagina.

  • 3. Maak contact (op de juiste wijze). Op het moment dat u een overzicht hebt van de gewenste alumni in uw vakgebied en locatie, is het tijd om contact te maken. Er zijn natuurlijk geen garanties, maar klas- en studiegenoten zijn eerder geneigd om op een netwerkverzoek te reageren dan volslagen onbekenden, omdat u een ervaring met elkaar deelt. Ik zou bijvoorbeeld onderstaand bericht schrijven om contact te maken:

    Hallo Sonja,
    Ik ben een studiegenoot van de Universiteit ABC en zag je profiel. Ik ben in 2003 afgestudeerd, ook in de richting Geschiedenis, en werk sinds een paar jaar in de PR. Ik ben op dit moment op zoek naar nieuw werk en ik zou graag een overgang willen maken van het werken voor een bureau naar een rol in een non-profitorganisatie of een universiteit. Je hebt een interessante loopbaan en ik ben benieuwd of je mij zou willen adviseren, wellicht via de telefoon. Bij voorbaat veel dank voor je tijd en uiteraard help ik jou ook graag, mocht zich een vraag voordoen.
    Bedankt!
    Linda


    De connectie met de studiegenoot wordt direct genoemd in dit bericht. Ook is het bericht beleefd, professioneel en laat zien dat u zich heeft verdiept in de andere persoon (en dat u geen massale spamberichten stuurt). Het is niet handig om wanhopig te klinken en direct te vragen naar banen of een cv te sturen. Het doel is – net als bij ieder ander netwerkbericht – om connectie te maken en om algemene informatie en advies in te winnen.

    Netwerken met alumni is een effectieve en vaak ook leuke manier van netwerken voor werkzoekenden. Heeft u al eens succes gehad bij het netwerken met alumni?

    Auteur: Lindsay Pollak
    Bron: blog.linkedin.com/2012/09/20/the-best-way-to-network-with-alumni-on-linkedin

Een van de grootste fouten die ik tegenkom in profielen is dat mensen zichzelf niet onderscheiden van wie zij zijn en wie hun organisatie is. Zij verwarren zichzelf met hun organisatie.

Verwarren is een heel natuurlijk iets, zeker als u, zoals zovelen, zichzelf nogal sterk identificeert met uw organisatie. Helaas werkt dit niet voor uw lezers en potentiële opdrachtgevers.

Als ik een samenvatting op LinkedIn lees, wil ik graag lezen wie de persoon is achter die professionele foto. Als ik iets van de organisatie zou willen weten, kan ik naar de website of de bedrijfspagina gaan. Ik bekijk uw profiel om erachter te komen wie u bent!

Hieronder ziet u een voorbeeld van een profiel dat ik heb beoordeeld, aangevuld met mijn commentaren:

Samenvatting:

Meer dan 17 jaar expertise in het verzorgen van strategische consulting in social networking en de implementatie ervan in organisaties als Motorola, BF Goodrich, AT&T, American Express, Medtronic, CNA, UBS en honderden andere opkomende bedrijven die op zoek zijn naar het bouwen van relaties met grote organisaties, graag nieuwe producten willen innoveren en merken willen opbouwen via social networking.

Heeft u deze overleefd? Lastig te lezen! Het is niet alleen een veel te lange zin, ondanks de indrukwekkende lijst, maar het is verwarrend: spreekt de persoon over zichzelf of over de organisatie? Heeft zij 17 jaar ervaring of juist de organisatie? Na het lezen van de hele lange zin, denk ik nog steeds… wie is zij?

De volgende alinea is als volgt:

Wij bieden een uniek, exclusief en kostenbesparend proces om leiderschap, sales en klantennetwerken op te bouwen om stevige omzetten te genereren. Ik ben recentelijk uitgeroepen tot de beste netwerker van Chicago. Ook ben ik auteur van elf boeken (en werk momenteel aan nummer twaalf).

Ziet u hoe ze ergens halverwege switcht van ‘wij’ naar ‘ik’? Weer volgt de vraag wie is zij ten opzichte van haar organisatie?

De bovengenoemde netwerkexpert heeft stevige referenties en aanbevelingen en kan grootse dingen presteren - maar we blijven waarschijnlijk al hangen bij de eerste twee zinnen van de samenvatting.

Nu laat ik een voorbeeld zien van iemand die de onderscheiding op een uitstekende wijze presenteert en beide – zichzelf en de organisatie – op een succesvolle manier verkoopt:

Ik ben onderzoeker en LinkedIn-trainer met meer dan acht jaar ervaring in en kennis van markten, concurrentie en online werving en selectie. Mijn focus ligt op deep web sourcing, sollicitatiegesprekken met executives en online social networking. Ik geniet van netwerken met professionals uit iedere bedrijfstak en alle hoeken van de wereld. Neem gerust contact met mij op...Dank u!

Ziet u dat deze alinea volledig over de persoon zelf gaat? Dit werkt! Hij betrekt ons in zijn verhaal!

Het tweede deel ziet er zo uit:

Huidige initiatieven van Phelps Research Services:

  • netwerken met business professionals in diverse gebieden.
  • verkopen en uitvoeren van gerichte LinkedIn-trainingen voor bedrijven.

Hij maakt hier een duidelijk onderscheid tussen het schrijven over zichzelf en zijn bedrijf. We snappen dat hij de spil is in het bedrijf en wie de initiatieven neemt. We blijven betrokken en lezen graag meer.

Lees dus vooral uw eigen samenvatting op LinkedIn nog eens. Heeft u zichzelf verward met uw organisatie? Als dit zo is, is het tijd om de samenvatting te herschrijven en uzelf te onderscheiden.

Auteur: Brenda Bernstein
Bron: theessayexpert.com/blog/your-linkedin-profile-summary-how-to-distinguish-yourself-from-your-company

Veel mensen maken de fout dat ze het persoonlijk profiel van hun cv in de Samenvatting van LinkedIn plakken. Dit zorgt voor 3 problemen:

Probleem 1: Afgezaagde zinnen

Professionele cv’s staat vaak bol van veelgebruikte zinnen als ‘Resultaatgerichte teamplayer met een staat van dienst…’ of ‘dynamische en gemotiveerde ondernemer met uitgebreide ervaring...’

Wanneer u bovenstaande voorbeelden herkent, herschrijf de zinnen of huur een professionele cv-schrijver in! Dit soort taalgebruik hoort niet op uw cv en ook niet op uw LinkedIn-profiel.

Probleem 2: LinkedIn-samenvatting: optimaal gebruik

U heeft 2000 karakters tot uw beschikking bij het onderdeel Samenvatting, ten opzichte van de drie tot vier regels op uw cv. Maak dus optimaal gebruik van deze ruimte om echt iets te zeggen over uzelf.

Probleem 3: Trefwoorden

Als u gevonden wilt worden op Linkedin, is uw LinkedIn-samenvatting een belangrijke plek voor trefwoorden. Het typen van drie regels is een gemiste kans om extra trefwoorden toe te voegen aan uw profiel.

Voorbeeld persoonlijk profiel voor cv's

Hieronder volgt een voorbeeld van een krachtig persoonlijk profiel op een cv dat niet bestemd is voor een Samenvatting op LinkedIn.

Anne Dans – Producent– Schrijver – Redacteur

Bekroond televisieproducent en baanbrekend onderzoeksjournalist – ervaring met het verslaan van nieuws van voorverkiezingen tot internationaal nieuws, met speciale focus op Oost-Afrika. Het maken en schrijven van geprezen documentaires en promotionele video’s voor non-profitorganisaties. Acht jaar producent voor CNN.

Voorbeeld Samenvatting LinkedIn

Hoe zou een Samenvatting op LinkedIn er dan uitzien voor Anne? We hebben het volgende voor haar ontwikkeld:

  • Bekroonde onderzoekende producent van televisiedocumentaires

Videoproductie en televisiejournalistiek zijn - sinds ik ben afgestudeerd in de journalistiek aan Columbia University - al 20 jaar mijn grote passies. Ik heb alles geproduceerd, van grensverleggende nieuwsitems voor CNN tot promotionele video’s voor non-profit organisaties, en momenteel presenteer ik een radioprogramma over ouders die hun loopbaan nieuw leven willen inblazen.

Door mijn journalistieke achtergrond kan ik grote hoeveelheden informatie filteren en de belangrijkste items eruit halen. Ik kan heel precies de boodschap die gecommuniceerd moet worden aanwijzen en een menselijk verhaal vertellen waar men zich in kan herkennen.

  • Promotionele video’s voor non-profitorganisaties

Als freelance videoproducent ben ik gespecialiseerd in het maken van hoogstaande professionele en creatieve video’s voor non-profit- en educatieve organisaties. Ik ken de krappe budgetten van non-profitorganisaties en blijf altijd binnen de marges.

Financiers lopen altijd warm voor kwalitatief hoogstaande video’s die de boodschap van een organisatie op een effectieve wijze kunnen communiceren. Ik weet de boodschap doelgericht om te zetten in betekenisvolle beelden, woorden en geluid. Met dit product kunt u gerust uw organisatie presenteren bij geldinzamelingsevenementen en op internet.

  • Back in Force

Naast mijn werk als videoproducent was ik 13 jaar thuisblijfmoeder. Tot op de dag van vandaag help ik nog steeds vrouwen die terug willen keren op de arbeidsmarkt. Mijn blogs staan boordevol ervaringen met informatie over dit terugkeerproces.

De onderwerpen variëren van emotionele obstakels tot opnieuw opstarten, opstellen van uw cv, nieuwe kleding aanschaffen en uw familie meenemen in dit proces.

Beluister ook mijn wekelijkse radioprogramma over het opnieuw opstarten van uw loopbaan met gasten als auteurs, loopbaanbegeleiders, therapeuten en werkgevers.

Waarom werkt deze Samenvatting?

  1. Het vertelt het verhaal en de passies van Anne (dit doet het persoonlijk profiel op het cv niet)
  2. Het bevat meerdere trefwoorden waardoor Anne gevonden kan worden op LinkedIn.
  3. Het laat de diversiteit zien van wat Anne te bieden heeft.
  4. Het laat het oog vallen op subkopjes zodat de lezer in een oogopslag kan zien wie Anne is. Het verhaal is opgeknipt in kleine stukken en niet in blokken tekst die niet goed te lezen zijn.
  5. Het vraagt om actie.

Een persoonlijk profiel op uw cv heeft geen van bovenstaande punten in zich, maar werkt wel als persoonlijk profiel op zich.

Kunt u een LinkedIn-samenvatting schrijven waarbij u gebruikmaakt van tenminste vier van de vijf punten genoemde hierboven? Als dat zo is, ga ervoor! Als u een Engelstalig account heeft en hulp nodig heeft, overweeg dan contact op te nemen met The Essay Expert voor een gratis consult van 15-minuten. Wij kunnen u dan helpen bij het schrijven van een LinkedIn-samenvatting die ervoor zorgt dat u gevonden wordt op LinkedIn en dat uw profiel de impact heeft die u wilt.

Auteur: Brenda Bernstein
Bron: blog/3-reasons-not-to-copy-your-resume-summary-into-your-linkedin-summary-section

Ik zie mezelf in bepaalde aspecten van mijn leven als een control freak . Ik vind het onderdeel Vaardigheden en onderschrijvingen dan ook een storend onderdeel op LinkedIn. Iedereen kan mij voor alles onderschrijven, zelfs zaken waar ik niets vanaf weet! En als genoeg mensen mij hebben onderschreven voor vaardigheden die ik zelf niet belangrijk vind, zijn deze vaardigheden boven in de vaardighedenlijst te zien. Heel vervelend!

Het kan zijn dat u, net als ik, iedere dag een e-mail krijgt van iemand die u wil onderschrijven voor ‘nieuwe’ vaardigheden die niet voorkomen op uw profiel. En als u zo bent als ik, is er een reden waarom u deze vaardigheid niet heeft toegevoegd. U heeft deze vaardigheid gewoonweg niet of u wilt deze niet aan anderen laten zien. In dat geval druk ik op ‘Overslaan’ en wacht ik op de volgende goedbedoelende persoon die mij wil onderschrijven voor vaardigheden die ik niet heb.

Bij de National Resume Writer’s Association Conference in Chicago was onderschrijvingen een veelbesproken onderwerp. Het zat ons allemaal dwars dat de verkeerde mensen ons onderschrijven voor de verkeerde vaardigheden. In een van de sessies over LinkedIn, stelde trainer Dean DeLisle voor om het heft in eigen handen te nemen en niet meer te klagen over de onderschrijvingen.

Hoe doe je dat dan?

  • 1. Vul ALLE 50 vaardigheden in. Zo wordt de kans heel klein dat er extra of ongewenste vaardigheden worden toegevoegd aan uw profiel. U moet een vaardigheid verwijderen om een nieuwe toe te voegen.
  • 2. Klik op ‘Overslaan’ om vaardigheden te weigeren.
  • 3. Wees ervan bewust dat een vaardigheid die boven in de lijst wordt weergegeven de meeste onderschrijvingen heeft gekregen. Als u hier andere vaardigheden wilt zien, vraag uw connecties dan om u te onderschrijven voor vaardigheden die u graag bovenaan ziet!
  • 4. En als laatste: u kunt een vaardigheid verwijderen, weer terugplaatsen en opnieuw beginnen met nul onderschrijvingen. Zo kunnen andere vaardigheden weer boven in de lijst komen.

  • Kom in actie! Een verzoek

    Ik heb ontdekt dat veel mensen mij onderschrijven voor bloggen, netwerken via social media, social media marketing, non-profitorganisaties, carrièremanagement, tijdsmanagement en veel andere zaken waar ik mijzelf niet mee profileer als specialisme.

    Mijn verzoek aan u is om mij te onderschrijven voor de vaardigheden hieronder. Doe dit alleen als u ervan overtuigd bent dat ik deze vaardigheid ook daadwerkelijk heb! U kunt mij alleen onderschrijven als u een 1e-graadsconnectie bent; ik nodig u dan ook van harte uit om een connectie met mij te maken op LinkedIn.

    Een tip bij onderschrijvingen: kies niet direct de vaardigheid die wordt voorgesteld, maar scrol naar beneden in het profiel en kies een vaardigheid die al bij het onderdeel Vaardigheden en onderschrijvingen staat. U kunt op het +-teken klikken om een vaardigheid te kiezen.

    Bijvoorbeeld deze Engelstalige vaardigheden:

    1. Resume Writing
    2. Executive Resumes
    3. Executive Resume Writing
    4. Sales Resumes
    5. Marketing Resumes
    6. C-Level Resumes
    7. Senior Management Resumes
    8. Supply Chain Resumes
    9. Operations Resumes
    10. LinkedIn
    11. LinkedIn Profiles
    12. Cover Letters
    13. Professional Bios
    14. College Application Essays
    15. MBA Admissions Consulting
    16. Law School Admissions Consulting
    17. Law School Resumes

    Dit verzoek is onderdeel van een experiment ten behoeve van mijn boek Maak een KILLER LinkedIn-profiel. Als ik hierdoor de volgorde van het onderdeel Vaardigheden en onderschrijvingen kan veranderen, kan ik deze behouden en nog een verbeterslag maken in volgende edities van het boek.

    Bij voorbaat dank en ik zie uit naar de nog mooiere profielen op LinkedIn!

    Auteur: Brenda Bernstein
    Bron: theessayexpert.com/blog/4-ways-to-take-control-of-your-linkedin-endorsements

Het gebruik van LinkedIn door al uw medewerkers zou uw organisatie een geweldige boost kunnen geven. Toch blokkeren veel werkgevers de toegang tot LinkedIn op de bedrijfscomputers. Ze zijn bang dat medewerkers op zoek gaan naar een andere baan, benaderd worden door headhunters of veel kostbare tijd verliezen door online contacten te onderhouden. Volgens een recent onderzoek van Statista, heeft 10% van de Amerikaanse medewerkers geen toestemming om LinkedIn op het werk te gebruiken, omdat de toegang is geblokkeerd. Deze organisaties missen hierdoor belangrijke mogelijkheden om zakelijke contacten op te bouwen, loyaliteit van de medewerkers te vergroten en hun betrokkenheid te verstevigen. Hieronder volgt een doelgerichte aanpak dat medewerkers aanmoedigt iedere dag LinkedIn te gebruiken.

1. Toegenomen zichtbaarheid voor uw merk

Het blog van Linkedin stelt dat van uw medewerkers 70% graag deelneemt aan de statusupdates van uw organisatie. Door deze updates “interessant” te vinden en/of te “delen”, maken ze dit zichtbaar voor hun contacten. Dit is het levende bewijs dat elke medewerker een ambassadeur van uw merk is. Des te meer bezoekers uw bedrijfspagina heeft, des te meer potentiële volgers u naar het bedrijf toe trekt. Dit wordt bevestigd door een onderzoek van BrightEdge: “bedrijven met meer medewerkers op LinkedIn hebben meer volgers op hun bedrijfspagina’s. Het is zelfs zo dat 9 van de 10 topmerken met de meeste volgers op LinkedIn tenminste 60% van hun medewerkers op LinkedIn heeft”. Zodra medewerkers commentaar leveren op uw communicatie, neemt de zichtbaarheid van het betreffende onderwerp toe. Des te meer volgers uw bedrijf heeft, des te hoger u scoort in de LinkedIn-zoekresultaten, waardoor de inhoud van uw communicatie een groter bereik krijgt en de kans op interactie vergroot wordt.

Als uw medewerkers uw bedrijf selecteren bij het aanmaken of het updaten van hun werkervaring in hun LinkedIn-profiel, verschijnt dit automatisch op de LinkedIn-pagina van uw bedrijf. Ook komt het logo van uw bedrijf op hun pagina met een link naar uw bedrijfspagina terecht. Automatisch worden zij ook volgers van uw bedrijf.

Uw bedrijf profiteert ook als uw medewerkers bij hun contactinformatie verwijzen naar uw website. Naarmate hun profiel beter wordt, is dit weer een extra ingang naar uw site, en sterker nog; het creëert inkomende links naar uw homepagina, waardoor de zichtbaarheid op Google vergroot wordt. Als u dit vermenigvuldigt met het aantal medewerkers, ziet u onmiddellijk hoe krachtig LinkedIn is.

Hebben uw werknemers geen LinkedIn-profiel en u moedigt ze ook niet aan om uw content, zoals artikelen, acties, video’s en persberichten, te delen, dan beperkt u het bereik van uw communicatie. Maak dus vooral gebruik van deze effectieve mogelijkheden om zichtbaar te zijn voor uw doelgroep!

2. Consistente ambassadeurs van uw merk

Als iemand op LinkedIn kijkt naar het profiel van een van uw medewerkers, ziet hij niet alleen hun persoonlijke informatie, maar ook uw bedrijfsmerk. Als u uw medewerkers helpt om uitstekende, aansprekende profielen te maken en ze laat zien hoe ze betrokken kunnen zijn en blijven met hun merk-community, communiceert u een boodschap over uw merk naar iedereen die hun profiel bezoekt of interactie met ze heeft. Dit is waardevol voor cliënten, potentiële klanten, zakenpartners en bestaande- en toekomstige medewerkers. Het geeft u een concurrentievoordeel. Via de profielen van uw medewerkers kunnen de LinkedIn-bezoekers de talenten en de specifieke vaardigheden van uw mensen zien.

Dit is nog belangrijker als u werkzaam bent in de professionele dienstverlening. Zie elke LinkedIn-pagina van een medewerker als een productpagina, omdat u feitelijk het talent van uw medewerker aanbiedt. Bij een presentatie van uw beste pluspunten zegt u iets over uw onderneming en over de kwaliteiten van uw mensen. Bezorgd over mensen die uw beste talenten willen wegkapen? Dat hoeft u niet te zijn, zolang u voor deze goede medewerkers een belonende werkomgeving creëert.

Een van de belangrijkste voordelen van social media is dat zakendoen menselijker is geworden. Des te frequenter uw werknemers social media gebruiken om in contact te zijn met uw merk-community, des te meer ze verbonden zijn met de identiteit van uw bedrijf. Naar buiten toe, als uw merk menselijker wordt, wordt het gemakkelijker emotionele verbindingen en vertrouwen op te bouwen met klanten en aandeelhouders. Het centraal stellen van de klant komt vanuit uw medewerkers en niet vanuit uw producten. Als u serieus bent in het opbouwen van een betrouwbare organisatie met sterke emotionele verbindingen met klanten (en medewerkers!), is het nu tijd om al uw medewerkers, en niet alleen die van de verkoopafdeling, in dit proces te betrekken.

3. Verbeterde moraal

Als u verhindert dat uw medewerkers toegang hebben tot LinkedIn of ze ontmoedigt profielen aan te maken, laat u ze eigenlijk weten dat u ze niet vertrouwt. En vertrouwen is de basis voor het opbouwen van een solide relatie. Een relatie met medewerkers gebaseerd op achterdocht zorgt er uiteindelijk voor dat ze liever willen vertrekken.

Het aanmoedigen van uw medewerkers ook onderling contact te maken zorgt ervoor dat ze verbonden blijven, met het bedrijf als gemeenschappelijke basis. LinkedIn is ook een fantastische bron van informatie, waardoor verschillende afdelingen van elkaar kunnen zien wat voor hen relevant is. De mogelijkheid op LinkedIn om, naast aanbevelingen, onderschrijvingen uit te delen is ook bijzonder nuttig. Naast het geven van een compliment aan een collega in een vergadering, is het online onderschrijven van een specifieke vaardigheid een waardering die zichtbaar is voor een veel breder publiek. Het prijzen en erkennen van goed werk in het openbaar is een krachtige beloning. Dat niveau van dankbaarheid verstevigt niet alleen de band tussen uw mensen, maar helpt in het opbouwen van vertrouwen.

Hieronder volgen enkele tips van mijn cliënten om de kracht van LinkedIn te gebruiken:

  • Begin bij de top. De leiding moet de juiste sfeer creëren en de standaard zetten door de beste LinkedIn-profielen te maken.
  • Laat mensen meedoen op het moment van binnenkomst in de organisatie. Nieuwe medewerkers zullen onder de indruk zijn als u in het introductieprogramma een module over het maken van een LinkedIn-profiel opneemt.
  • Leid ze goed op. Creëer talentontwikkelingsprogramma’s specifiek gericht op personal branding (het jezelf als merk presenteren) en LinkedIn. Dit verschaft uw mensen de vaardigheden die ze nodig hebben om een uitzonderlijk profiel op te bouwen en LinkedIn te gebruiken om hun werk beter te kunnen doen.
  • Maak het plezierig. Gebruik beloningen en competities om individuen en teams aan te moedigen. p>Hieronder volgen enkele tips van mijn cliënten om de kracht van LinkedIn te gebruiken:

Angst is een belemmering voor succes; en angst is meestal de achtergrond van de weerstand van een onderneming om LinkedIn te gebruiken. Als uw focus ligt op starre regels, is angst uw drijvende kracht en ironisch genoeg zullen uw grootste angsten werkelijkheid worden: naar alle waarschijnlijkheid verliest u uw beste krachten. Als u zich in plaats daarvan richt op loyaliteit en betrokkenheid, kunt u LinkedIn maximaal gebruiken om het bereik van uw bedrijf exponentieel uit te breiden en tegelijkertijd sterke relaties met uw mensen op te bouwen.

Auteur: William Arruda
Bron: http://www.forbes.com/sites/williamarruda/2014/01/07/why-every-employee-at-your-company-should-use-linkedin/#3b41809379d6

De kracht van een enkel woord

Ik kreeg twee verschillende soorten informatie die ik normaal gesproken niet zou combineren voor mijn blog, maar ik kon het nu niet weerstaan.

1. Een van mijn cliënten die recent geïnterviewd is, schreef me dat de journalist onder de indruk was van haar cv, vooral van de woorden 'niet te stoppen/unstoppable’ in haar samenvatting. De interviewer had dit woord nooit eerder gezien op een cv.

2. LinkedIn publiceerde zijn lijst van de Top 10 meest gebruikte buzzwoorden. Waarschuwing van LinkedIn: “Pledge to banish trite buzzwords [uit uw profiel].” Het artikel geeft uitstekend advies over het voorkomen van zinloze woorden en zinnen om uzelf te beschrijven (net als in het boek). Ik moedig u aan om het artikel en mijn boek te lezen voor de tips!

Hier is de lijst van veel gebruikte LinkedIn buzzwoorden van 2014:

  1. Gemotiveerd
  2. Gepassioneerd
  3. Creatief
  4. Gedreven
  5. Ruime ervaring
  6. Verantwoordelijk
  7. Strategisch
  8. Staat van dienst
  9. Organisatorisch
  10. Expert

Bent u niet te stoppen?

U zou kunnen opmerken dat ‘unstoppable’ - het woord waar de journalist zo van onder de indruk was - niet op de lijst van LinkedIn buzzwoorden staat. Het is geen toeval dat het woord de aandacht trok van iemand die waarschijnlijk honderden cv's per week bekijkt.

Ik ben er geen voorstander van het woord 'niet te stoppen/unstoppable" te gebruiken op uw cv of LinkedIn-profiel, tenzij het absoluut het beste bijvoeglijk naamwoord (als het gaat om ‘unstoppable’) is om u te beschrijven. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het toevoegen van ‘niet te stoppen’ aan de lijst van volgende jaren! Integendeel, ik wil dat u andere woorden gebruikt dan de meerderheid van de LinkedIn-gebruikers. (Ik durf te wedden dat dit ook de woorden zijn die het meest op cv's staan.)

Ik wil u ook aanmoedigen uw cv en LinkedIn-profiel te bekijken om te zien hoeveel teveel gebruikte buzzwoorden getoond worden. Dan vraagt u uzelf misschien af hoe u dingen anders kunt zeggen zodat u niet klinkt zoals andere mensen.

Hoe onderscheid u zich op LinkedIn

Hier is een hint: overwegend dat iedereen kan beweren dat hij gemotiveerd of creatief is, of een bepaalde staat van dienst heeft, kan niet iedereen beweren dat ze in een competitief [bepaald type] markt zijn gestapt en een organisatie van een nummer 2 positie naar de nummer 1 positie hebben geleid. Of dat ze een multimediacampagne hebben gevoerd waardoor hun klantenbestand steeg met 500.000 klanten.

Wat uw prestaties ook zijn, beschrijf de details en stop met het gebruik van dezelfde woorden die iedereen gebruikt om ‘te proberen’ goed te klinken. Het werkt niet! Gebruik in plaats daarvan de technieken in het boek voor elk gedeelte van uw profiel, vooral de kop, functiebenamingen, speciale onderdelen, vaardigheden en expertise en aanbevelingen. Zo vestigt u positieve aandacht op wat u te bieden heeft.

Nog een persoonlijke noot, ik moet toegeven dat ik teleurgesteld ben om het woord ‘expert’ op de lijst buzzwoorden te zien, gezien het feit dat het woord in de naam van mijn bedrijf gebruikt wordt. Maar dat is iets waar ik dan mee zal moeten leren leven.

Auteur: Brenda Bernstein
Bron: theessayexpert.com/blog/overused-linkedin-buzzwords-of-2014