Programmeer je eigen iPhone en iPad apps

Een speelse introductie in het programmeertal Swift

Programmeer je eigen iPhone en iPad apps - Leer programmeren met Swift!

Paperback, full color | 336 pagina's |   Inhoudsopgave |   Voorbeeld hoofdstuk

Programmeer je eigen iPhone en iPad apps is geschikt voor iedereen die droomt van het maken van de volgende must-have, top 10-app! De eenvoudig te volgen voorbeelden in dit boek laten je op een speelse manier starten met het creëren van je eigen apps. Hierbij maak je gebruik van Apple’s krachtige, beginnersvriendelijke programmeertaal Swift. Je werkt in de playground van het gratis programma Xcode, een interactieve omgeving waar je met code kan spelen en daarbij direct het resultaat ziet! Aan de hand van duidelijke instructies leer je tegelijkertijd ook de basisbeginselen van het programmeren, zoals hoe je informatie opslaat, beslissingen maakt en functies uiteenzet voor het organiseren van code. Je maakt bijvoorbeeld een raadspel en een applicatie om uitnodigingen te versturen.
Als je de basis van het programmeren in Swift kent, bouw je de BirthdayTracker-app, waarmee je verjaardagen opslaat en een herinnering ontvangt als iemand jarig is.
Daarna ga je aan de slag met het maken van je eigen spel met een toffe skateboarder die objecten moet ontwijken en punten scoort door al springend gems uit de lucht te halen.
Maak kennis met de programmeertaal Swift en stap binnen in de wereld van het programmeren!

Hieronder vind je een greep uit de onderwerpen:
Laat je niet afschrikken door de termen en begrippen, deze worden in het boek uitgelegd.

  • variabelen en constanten maken om gegevens in te bewaren
  • if-uitdrukkingen en conditionals om keuzes te maken
  • for-in- en while-loops om herhaling toe te passen
  • optionals gebruiken om problemen te voorkomen
  • verzamelingen gegevens beheren in arrays en dictionaries
  • functies schrijven die meerdere malen aangeroepen kunnen worden om een taak uit te voeren
  • classes maken met de eigenschappen van objecten
  • de Birthday Tracker-app maken met de UIKit
  • het Schoolhouse Skateboarder-spel maken met de SpriteKit, compleet met animaties en geluidseffecten

Geschikt voor:
MacOS Sierra (10.12), MacOS High Sierra (10.13) en hoger.
Het programma Xcode is gratis te downloaden via de App Store.
Dit boek is niet geschikt voor Windows-computers.

Over de auteurs:
Gloria Winquist is sinds 2011 verslaafd aan het ontwikkelen van apps voor iOS en programmeert sindsdien professionele apps.
Matt McCarthy heeft al meer dan 20 apps gemaakt en werkt als software-ontwikkelaar.

Programmeer je eigen iPhone en iPad apps - Leer programmeren met Swift!
Auteur: Gloria Winquist en Matt McCarthy
  • ISBN: 978 90 5905 603 9
  • (Niet meer leverbaar)
 

Gebruikers van dit boek kochten ook:

Arduino Project Handboek
Programmeren met Minecraft
Programmeren met Scratch

Bestanden

Naar de bestanden bij het boek

Docenten

Meer informatie voor docenten

Nu verkrijgbaar